av David Svensson

Hur många människor är det inte som söker efter meningen med livet? En del människor kan säkert vandra hela livet på jorden utan att finna svaret på denna fråga. Om du hade ställt mig den frågan för 5 år sedan skulle jag troligtvis ha svarat: Meningen är att göra sitt bästa och uppleva så mycket som möjligt. Det skulle säkert många människor kunna instämma i men är detta ett svar som ger ro i själen? Nej, det kan det inte göra. Var finns då svaret på denna fråga? Svaret finns bara på ett ställe, i Bibeln!

Joh 1:4 I honom var liv, och livet var människornas ljus.

Hur kan jag vara så säker på det? Jo, jag har själv upplevt Guds ords kraft med hjälp av predikningar som bygger på Bibeln som Guds heliga och sanna ord. Jag har gått från total hopplöshet till ett meningsfullt liv i gemenskap med Gud. När jag flyttade hemifrån förlorade jag sakta men säkert gemenskapen i kyrkan och med Guds ord. På samma gång förlorade jag också meningen med livet utan att reflektera över det eller se vad som skedde.

Joh 3:36 Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom.

Meningen med livet kan vi bara få uppleva om vi tror på Gud och hans ord. Det enda vi vet om vår framtid är att vi ska dö men ordet säger oss att det finns en evighet och ett liv efter döden. Vetskapen om detta skänker en salig frid och som ger livet mening. Här på jorden är vi drabbade av syndens lön som är döden. Men Gud sände sin son till jorden för att dö på korset i vårt ställe och för våra synder. I tro får vi ta del av Jesu rättfärdighet och döden är för oss som tror, porten till himmelriket.

Matt 16:26 Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada till sin själ?

Joh 11:25 Jesus sade: “Jag är uppstÃ¥ndelsen och livet. Den som tror pÃ¥ mig skall leva om han än dör.

Idag ser jag på mitt liv som i den uppenbarelse jag fick på ett fjäll i Nordnorge. Jag var på ett kristet läger och vi skulle klättra upp till toppen på ett högt fjäll. På vägen upp passerade vi trädgränsen och lutningen var väldigt brant. Efter ett tag började jag bli yr i huvudet och väl uppe på en klippavsats valde jag att avbryta min färd mot toppen. Utsikten var underbar och midnattssolen sken på mig där jag satt och väntade på att de andra skulle komma tillbaka. Men efter en tid försvann solen bakom ett fjäll och blev genast kallt och mörkt. Jag satte mig på väskan och lutade mig mot en sten för att ta mig en tupplur. Klockan var ca 2 på natten och jag var ganska trött. Efter ca en timme såg jag att strålarna började titta fram på andra sidan av berget. Då steg genast temperaturen och det blev varmt igen. Då fick jag en uppenbarelse om att just så har mitt liv varit, från ljuset till mörker och sedan tillbaka till ljuset. Den dagen som jag övergav Gud blev livet mörkt, kallt och meningslöst. Dagen då Gud väckte mig ur min djupa sömn fick livet äntligen mening, ljus och värme.

Hebr 12:6 Ty den Herren älskar tuktar han, och han agar var son som han har kär.

Bara för att vi blir kristna och väljer att följa Jesus betyder det inte att Gud gör vÃ¥ra liv lätta att leva och utan bekymmer. Om livet skulle vara lätt vad skulle dÃ¥ vi behöva Gud till? Bördorna Gud lägger pÃ¥ vÃ¥ra axlar är till för vÃ¥rt eget bästa. Visst kan det vara svÃ¥rt att se hur sjukdomar, fattigdom och andra lidanden kan vara bra för oss! Men för att Gud ska kunna använda oss behöver vi ha en rätt ställning till honom, vi behöver inse att vi i oss själva inte har nÃ¥got att komma med inför honom. Gud mÃ¥ste riva ner det â€hus†som vi har byggt upp genom egen räddfärdighet för att han ska kunna ge oss en fast grund att bygga pÃ¥, Jesus, Guds enfödde son.

Kol 1:23 Om ni verkligen står fasta och väl grundade i tron och inte låter er rubbas från hoppet i det evangelium som ni har hört och som har predikats för allt skapat under himlen och som jag, Paulus, har blivit satt att tjäna.

Gud är visare än alla människor tillsammans, försök inte att förstå hur Gud tänker eller handlar, så länge vi är smittade av synden och lever här på jorden kan vi aldrig förstå oss på honom. Vi får bara böja oss för hans vilja och tro evangelium.

Tack gode Gud för ditt heliga ord och att du har fört mig tillbaka in i ljuset.