av Lars Borgström, komminister

Ett suddgummi är bra att ha. Hur ofta händer det inte att du skriver fel under lektionerna i skolan? Ibland slinter handen till och bokstaven blir inte riktigt som du hade tänkt dig. Ibland har du istället tänkt fel helt och hållet och måste stryka hela meningar, fundera ut något nytt och sedan börja om från det ställe där den felaktiga tanken tog vid. Då kommer ett suddgummi väl till pass!

Eller tänk hur det kan vara på bildlektionen. Du håller på med en blyertsteckning som du lagt ned mycket arbete på. Så blir ett streck fel som du ångrar. Hur bra är det inte då med ett suddgummi! Du slipper kassera den fina teckning du lagt ned flera timmars arbete på. Du suddar bara bort det som blev fel och fortsätter sedan med ditt vackra arbete.

Det är inte bara i skrivboken eller på teckningsbladet som vi kan göra fel och begå misstag. Samma sak händer också i våra liv. Vi gör alla felaktiga saker som vi inte borde. Kanske har du retat någon eller ljugit för klasskompisen eller läraren. Du kanske har sett på när någon blivit retad utan att ingripa, fast du vet eller kan ana hur svårt det är att bli mobbad och utfrusen. Sådana saker som här nämnts strider mot Guds vilja med våra liv och kallas för synd. Synden skadar alltid den som begår den och ofta även omgivningen. Synden skiljer oss från Gud som har helt andra tankar för oss.

Hur skall man dÃ¥ göra när man gjort fel? Finns det nÃ¥got som kan ställa allt till rätta igen? Ja, det gör det! Precis som suddgummit tar bort alla felaktiga blyertsstreck tar Jesus bort alla vÃ¥ra synder. Johannes Döparen, som var en stor profet, pekade pÃ¥ Jesus och sade: â€Se Guds Lamm, som tar bort världens synd†(Joh. 1: 29). Genom att offras som ett lamm pÃ¥ korset försonade Jesus Gud med människorna. Det betyder att pÃ¥ korset blev allt ställt till rätta igen mellan Gud och människorna. Vi fÃ¥r vÃ¥ra synder förlÃ¥tna sÃ¥ ofta vi kommer till Gud och ber om detta för Jesu skull, för vad Han gjorde pÃ¥ korset. Korset är vÃ¥rt suddgummi!

Tack gode Gud för Jesus! â€Om nÃ¥gon syndar, har vi en som för vÃ¥r talan inför Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig. Han är försoningen för vÃ¥ra synder, och inte bara för vÃ¥ra utan ocksÃ¥ för hela världens†(1 Joh. 2: 2).

Den som förstÃ¥r vad Jesus har gjort för oss lever tryggt och glatt som ett Guds barn. Eftersom man dÃ¥ ocksÃ¥ vet sig stÃ¥ i en oändligt stor tacksamhetsskuld till Gud blir man inte heller sÃ¥ smÃ¥sint och oförsonlig när det gäller att själv förlÃ¥ta dem som handlat illa mot en. Man har lärt sig innebörden av den femte bönen i Herrens bön: â€Och förlÃ¥t oss vÃ¥ra skulder, sÃ¥som ock vi förlÃ¥ta dem oss skyldiga äro.†SÃ¥ fÃ¥r förlÃ¥telsen, friden och kärleken strömma fram frÃ¥n korset och bli en välsignande kraft i vÃ¥ra liv och i vÃ¥r omgivning.

Amen.